Daisypath Wedding tickers

YOU ARE THE NUMBER

web counter
Heart : Bila mereka nak berbaik ? :'(

Monday, April 25, 2011

BODOH SANGAT KE MANUSIA MACAM KAMI NI WAHAI CIKGU ?


Photography Graphics, Tumblr Photography


Hey, okayy Yyn taknak banyak sangat merepek dalam post Yyn kali ini. Yee, nampak Yyn macam serius je dengan post kali ni kan ? Yess, memang Yyn serius pun dalam post kali ni. Yyn ada cerita nak kongsikan dengan Follwers Yyn.

tapi, for your information, this is not my own story or my own experience. But this is about my best friend's story. But, Im sorry if Im not mention who is she. To me, mention the person in this story is not very importand. Just most importand is to get some moral value from this story.

H not true name. H juga lah kawan baik Yyn. Ceritanye macam ni. H kelas pertama dalam kalangan kami semua. Kire pandai lah H ni. So, cikgu-cikgu sekolah ni pun semua mengharapkan terbaik dari dorang. Cikgu-cikgu juga pasti akan bagi panahan semangat dekat dorang semua untuk terus berjaya mengakhiri zaman persekolah kami semua. Tapi, bagi Yyn bukan itu yang dibuat oleh seseorang ini. 

UB1, H dapat keputusan exam Add Maths. and dia juga lah higher dalam kelas dia. tapi, ada seorang manusia ini telah memperlekehkan H. Seolah-olah H memang tak layak and tak patut mendapat add maths nye paling tinggi dalam kelas itu. Manusia itu juga seperti memanndang rendah dengan H. Mungkin dimata manusia itu, H seperti orang yang tidak berkelayakan untuk mendapatkan keputusan yang cemerlang.

Mengapa ? Mengapa perlu manusia itu beranggapan seperti itu terhadap H. Padahal semua hamba Allah di dunia ini tidak sempurna dan pasti akan melakukan kesilapan. yee, memang setiap pasti akan melakukan kesilapan, macam tu juga manusia yang pasti akan mendapatkan kejayaannye. 

Bukan hanya manusia tersebut memperlekehkan H dengan result Add Maths H. Tadi, lagi sekali manusia ini bagaikan menghina H. Apalah agaknye salah H kepada manusia itu pon Yyn sendiri tak tahu. Yee, memang lah H tak pakai tudung bila keluar. Yyn pun macam tu juga. kawan-kawan Yyn yang lain pun macam tu juga. Tapi, betul ke bagi korang semua orang yang tak pakai tudung itu selalu buad benda jahat ? selalu buad maksiat ? selalu nak merosakkan diri ? 

Tak kan ? Bukan semua gadis yang tidak memakai tudung tidak tahu tentang agama kan ? Bagi manusia itu, orang yang pakai tudung tu tak pernah buad dosa. Kalau ada pun dosa yang orang bertudung itu buad. Sekurang-kurangnnye dapat menutup kedosaan itu. HUH ! pandangan jenis apakah itu ? Tidak ke kite pikir, orang yang bertudung, tapi melakukan dosa atau maksiat secara terbuka di tempat awam ? Bukan kah itu bererti seolah-olah menghina islam ? memakain tudung. Baik punye tutup aurat. Tapi ? buad maksiat dia tempat terbuka semua. memang lagi menghina islam lah macam tu kan.

Mesti orang yang bukan islam ini berfikir yang islam ni mengajar benda yang bukan-bukan. HUH, bagi Yyn. tanggapan manusia itu yang mengatakan orang yang bertudung ni sekurang-kurangnye boleh menutup dosa dia itu memang Yyn bangkang gila.

oky, Yyn tak tahu lah if manusia itu ada lagi tak memperlekehkan H dekat kelas. sebab Yyn bukan sekelas dengan H. if niat manusia itu ingin menegur. Cube lah menggunakan bahasa yang lebih baik. sekolah sendiri ada mengajar untuk bertutur dengan lebih baik. Bersopan-santun. bukannye menegur dengan cara sindiran. awak tu rujukan kedua kepada pelajar-pelajar selepas rujukan pertama iaitu ibu bapa. Cube lah bagi teladan yang lebih baik agar kami semua dapat mencontohi awak.

Maaf, Yyn bukak cerita ini bukan niat untuk mangaibkan sesiapa. tapi, Yyn hanya berniat agar pembaca dapat jadikan dia sebagai tauladan hidup. 
BUDI BAHASA BUDAYA KITA.

Bybyeeee

No comments:

Post a Comment